Uncategorized

Min DVF

Nu DVF-ar jag. Det Viktigaste Först! Jag ska nu sitta ned och skriva 3 saker (konkreta) som måste till för att jag ska komma i balans igen. För att jag ska kunna tillfriskna i mitt sockerberoende. Skala bort tills jag ser vad som är DVF för mig.

Tänk att det finns så många falska sug, trötthet, stress, tycka synd om sig själv, sorg, ilska, rädsla … Ni vet, vi som lätt vill fly till maten. Vad behöver jag för att tillfriskna?

1 Matplanen- Jag behöver följa min matplan. Jag behöver väga och mäta min mat för att varken överäta eller underäta. Jag behöver undvika alla produkter som triggar igång mitt sockerberoende. Jag behöver äta på regelbundna tider. Det är tydligt att om jag ska kunna leva ett liv där jag är befriad från sockerberoendets slaveri, måste jag avstå från all mat och även alla ätbeteenden som ger mig problem. Om jag aldrig någonsin överäter kommer jag inte att sätta igång den reaktion som får mig att längta efter mer.
Nu ska jag alltså följa min matplan. Fixa matlådor (vägda och klara att äta) som jag kan ha lagrade i frysen till veckan. Fixa sallad som står i kylen färdig att äta. Allt för att underlätta maten i veckan.

2. Sömn. Jag behöver sova tillräckligt (mer än vad jag gjort senaste veckorna). Till veckan ska jag ligga i sängen senast 22:00.

3. Egentid/Fritid. Jag behöver mer tid för mig själv. Jobba och studera mindre och inte så många måsten. Jag ska hoppa av extrakursen som jag pluggar på just nu. Jag behöver se till att ha en ledig helg då och då (läs sluta med att boka upp alla helger). Jag behöver tid för återhämtning och sinnesro.

Detta var de tre viktigaste sakerna som jag nu behöver ta itu med. Jag har även en bonus DVF. VARDAGSGLÄDJE!
Jag behöver fylla på med små saker i vardagen som ger mig lycka och glädje! När jag mår såhär dåligt undviker jag nämligen allt roligt och skjuter upp livet. Jag undviker att träffa vänner, att träffa min kärlek, att ligga på stranden, att shoppa kläder, att gå till frisören, att gå till badhuset, att träna osv… Jag undviker detta för att jag inte känner mig i form och inte har någon lust eller ork. Jag undviker det också för att jag inte vill visa mig såhär. Jag skäms och känner mig tjock, ful och äcklig. Tänker därför att det är bättre att jag väntar tills jag kommer i form. Tills jag är frisk, snygg, pigg, smal och rolig att umgås med. Då kan jag börja leva livet. Då är jag värd att leva livet. Men varför skjuta upp livet? Varför skjuta upp det som får mig att må bra? Nej, nu ska jag ändra på dessa fåniga tankar. Nu ska jag fylla på med vardagsglädje redan idag. Om jag gör sådant som får mig att må bra, så kommer jag ju också att må bättre. GLÄDJE! Till veckan ska jag därför boka ett frisörbesök, sitta i solen och läsa en bra bok, ta en härlig cykeltur, gå på cirkus med min kärlek och ha en tjejkväll.

3 thoughts on “Min DVF

  1. Det var som om dina ord var skrivna av min hand!! EXAKT så beter jag mig oxå! Exakt så känner jag mig! Undviker att umgås med vänner, vara social för att jag inte känner mig i form, skäms för att jag återigen fallit ner i sockerdyngan, gått upp i vikt och fått allergiska reaktioner. Nä, nu får det räcka!! Igår var jag social fastän jag egentligen ville dra ett täcke över mig. Men det var fantastiskt roligt att gå på min väns teaterföreställning!😊 Jag tror liksom dig att ett redskap MOT hetsätning/överätning och sockerberoende är att man sysselsätter sig med sådant som skänker glädje och positiv energi. 😊 Som tex goda vänner. ❤️ Hoppas Du får en fortsatt fin söndag och lycka till med dina glada projekt nästa vecka! Kram , Anna

    1. Ja, visst är vi dumma ibland 🙂 Tänk vad denna sjukdom gör med oss. Varför undvika det roliga och skjuta upp livet? Varför skjuta upp vårt tillfrisknande? Bra gjort av dig att gå på teatern. Glad jag blir av att höra att du hade roligt också!
      Tack för alla dina uppmuntrande kommentarer, de värmer! Kramar

      1. Tack Snälla Malin för dina ord ! 😊 Gläder mig att mina rader skänker dig en känsla av stöd och gemenskap! Följer gärna Dig på din nya blogg! Stort lycka till med den!! 👍🌟
        Varm kram, Anna

Leave a Reply

